Bol.com en Kobo lanceren onbeperkt lezen

Ebook-abonnement voor 9,99 euro per maand biedt grootste Nederlandstalige en internationale aanbod voor Kobo e-reader, smartphone en tablet

bankNieuwe boeken ontdekken en onbeperkt lezen waar en wanneer je maar wilt. Dat is vanaf vandaag mogelijk met het nieuwe ebook-abonnement dat bol.com en Rakuten Kobo samen hebben ontwikkeld. Voor een vast bedrag van € 9,99 per maand hebben boekenliefhebbers de beschikking over het grootste aanbod digitale boeken (ebooks); van nieuwe releases en bestsellers tot de favoriete klassiekers van Nederlandstalige en internationale bodem. Het abonnement, genaamd ‘Kobo Plus’, is nu voor iedereen 30 dagen gratis uit te proberen.

Digitaal lezen betekent overal en altijd lezen zonder zware boeken mee te hoeven nemen. In 2014 integreerden bol.com en Kobo al hun leessystemen waardoor het mogelijk werd om via alle devices, zonder ‘kabeltjes’, direct toegang te hebben tot het grootste aanbod ebooks. Het nieuwe ebook-abonnement is een volgende stap in het nog toegankelijker maken van dit aanbod boeken. Het biedt bij de lancering meer dan 40.000 verschillende ebooks waaronder ruim 16.000 Nederlandstalige titels. Tot het assortiment behoren ook de nieuwste en meest populaire boeken, waaronder ‘De Greppel’ van Herman Koch, ‘Judas’ van Astrid Holleeder, ‘Huidpijn’ van Saskia Noort, ‘DJ’ van Kluun, ‘De ijsmakers’ van Ernest van der Kwast en ‘Knielen op een bed violen’ van Jan Siebelink. Het aantal titels zal in de komende maanden blijven groeien.

Het ebook-abonnement is al jaren een grote wens van bol.com. Daniel Ropers, algemeen directeur bol.com, vertelt: “Boeken inspireren en verrijken. Daarom doen we er al sinds onze start als boekwinkel in 1999 alles aan om het lezen van boeken zo leuk, makkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Dit heeft een enorme vlucht genomen toen wij in 2009 digitaal lezen introduceerden. Met de lancering van een ebook-abonnement vandaag, geven we een nog beter antwoord op de veelgestelde vraag om een breed aanbod boeken, inclusief nieuwe titels en bestsellers, digitaal beschikbaar te maken tegen een aantrekkelijk tarief. Het vormt een goed alternatief voor het bestaande aanbod van diensten die digitale boeken tegen een vast tarief aanbieden, zoals de bibliotheek, maar waarbij het aanbod relatief beperkt is in omvang en nieuwe titels. In Kobo hebben we een hele goede partner gevonden. Met hun leessysteem en -apps, ebook-assortiment en de best geteste e-readers werken zij iedere dag aan hetzelfde doel als wij.”

Het Canadese Rakuten Kobo is wereldwijd leider op het gebied van digitaal lezen en marktleider met hooggewaardeerde e-readers in Nederland en België. Pieter Swinkels, Executive Vice President bij Rakuten Kobo, stelt: “Wereldwijd is de vraag naar onbeperkt toegang tot muziek en films explosief gegroeid, en we zien dezelfde trend met boeken nu digitaal lezen bij het grote publiek in Nederland en België is doorgebroken. Door de kennis en het bereik van bol.com en Kobo te combineren biedt het ebook-abonnement Kobo Plus de ultieme leeservaring. Het uitgebreide aanbod van Kobo Plus zet aan tot meer lezen en het ontdekken van nieuwe schrijvers. Lezers hoeven alleen nog maar te beslissen welk boek ze hierna gaan lezen.”

Samenwerking met uitgeverijen
Voor de verdeling van de opbrengsten van het ebook-abonnement is, in samenwerking met vooraanstaande Nederlandse uitgeverijen, een in de wereld uniek model ontwikkeld waarbij ook voor auteurs een aantrekkelijk perspectief wordt geboden. Daarnaast heeft de nauwe samenwerking met de uitgeverijen ervoor gezorgd dat het abonnement al op de dag van lancering het grootste aanbod ebooks bevat in Nederland. De lezer krijgt bovendien niet alleen toegang tot een kwalitatief hoogwaardig aanbod ebooks, maar ontvangt ook aanbevelingen voor boeken die aansluiten bij zijn of haar leesvoorkeur. Omdat het aanbevelen van boeken in dit abonnement draait om relevantie voor de lezer en niet om de prijs of populariteit van een titel, krijg je als gebruiker optimaal de kans om nieuwe boeken en auteurs te ontdekken.

Patrick Swart, CEO bij WPG Uitgevers, licht toe: “Natuurlijk zal een nieuw model voor alle betrokkenen even wennen zijn. Zo betekent een nieuw verdienmodel voor ons als uitgever een andere benaderingswijze richting onze auteurs en voor hen geldt dat er op een andere manier voor hun werk betaald gaat worden. Een lezer kiest niet meer voor één boek, maar krijgt met het abonnement tienduizenden boeken in één keer. Deze ‘all you can read’-oplossing voor ebooks van bol.com en Kobo past uitstekend in de ontwikkeling van het digitale leesgedrag van consumenten en de wereldwijde trend van het ‘streamen’ van boeken. Wij zijn om die reden enthousiast over deze introductie: het maakt het lezen van digitale boeken nog laagdrempeliger en het zorgt ervoor dat illegaal downloaden mogelijk minder wordt. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat deze dienst een succes wordt.”

Piraterij tegengaan
In de afgelopen 18 jaar is de boekenwinkel van bol.com ieder jaar gegroeid, zowel in het assortiment als in het aantal klanten. Met continue innovatie heeft bol.com laten zien dat groei zeker mogelijk is in een markt die sterk onder druk staat. Daniel Ropers, algemeen directeur bol.com: “Met deze dienst wordt een volgende doorbraak gerealiseerd in de ontwikkeling van digitaal lezen in Nederland en België. Toen wij in 2014 de samenwerking startte met Kobo hebben we er samen alles aan gedaan om het gebruiksgemak van digitaal lezen verder te vergroten. Dat begon met het zoeken, kopen en lezen van ebooks optimaal samen te brengen door onze leessystemen te koppelen. Dankzij de koppeling is het mogelijk gemaakt dat gekochte ebooks bij bol.com direct na aankoop zichtbaar zijn op de Kobo e-readers en in de ‘bol.com Kobo leesapp’. Met het nieuwe ebook-abonnement zetten we een volgende stap in het nog leuker en bereikbaar maken van de leescultuur.”

Bol.com en Kobo zijn ervan overtuigd dat het ebook-abonnement er niet alleen voor zorgt dat een grote groep mensen wordt gestimuleerd om meer te lezen, maar dat het net als bij de muziek- en filmstreaming piraterij kan tegengaan. Daniel Ropers vervolgt: “Met de lage prijs in combinatie met het gebruiksgemak en het grote aanbod ebooks, verlaagt het abonnement de drempel om legaal te downloaden en is de verwachting dat de vraag naar e-readers verder zal groeien. Daarnaast hopen wij dat de Nederlandse overheid, in navolging op andere Europese landen, het te hoge belastingtarief van 21% op ebooks verlaagt naar 6% en het tarief daarmee gelijk stelt aan dat voor fysieke boeken. Dit zal digitaal lezen nog goedkoper maken en de groei stimuleren.”

Meer informatie over het ebook-abonnement van bol.com en Kobo is te vinden via: bol.com/koboplus. Bekijk ook onderstaande video.