bol & duurzaamheid

De wil om te verbeteren zit in de natuur van bol. Waar we in 1999 pionierden met het openen van de eerste online boekwinkel van Europa, is bol nu één van de grootste e-commerce platformen van Nederland en België met een assortiment van 38 miljoen artikelen, 2.800 collega's en 50.000 lokale ondernemers die via het platform verkopen aan 13,5 miljoen klanten in Nederland en België. We staan midden in de samenleving en hebben de kans om daar een positieve bijdrage aan te leveren.
Joost Morel

Onze ambitie?
We willen het elke dag beter doen: van verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in al onze gebouwen. En met ons assortiment dat een werelbol-label draagt willen we klanten helpen een bewuste keuze te maken. Het is onze ambitie om de impact van onze activiteiten op de planeet zoveel mogelijk te verlagen.

Logistiek & omgeving

De artikelen die onze klanten bestellen, brengen we samen met de bezorgbedrijven zo efficient mogelijk bij hen om onze ecologische impact te beperken. Dat doen we bijvoorbeeld door op maat te verpakken met slimme inpakmachines; het weglaten van het vulmateriaal óf zelfs de hele kartonnen bol-doos wanneer de originele verpakking van een artikel stevig genoeg is; met elektrisch transport én bezorging te voet of per fiets.

Hiermee willen we enerzijds collega-ondernemers in de e-commerce inspireren, en anderzijds onze verkooppartners, met wie we kennis uitwisselen over beter verpakken en slimme logistiek. Ook bieden we verkooppartners logistieke diensten aan die hun processen verder verbeteren, zoals ‘Logistiek via bol’ en ‘Verzenden via bol’. Zo kunnen ze gebruikmaken van onze verpakkingsinnovaties, efficiënte bezorging en het bol fulfilment center in Waalwijk, dat volledig draait op groene energie afkomstig van 13.000 zonnepanelen op de het dak en de windmolens naast het pand.

De afgelopen jaren heeft bol meer maatregelen genomen om de eigen uitstoot verder terug te brengen. Bijvoorbeeld:

Gebouwen
Al onze fulfilment centra en het hoofdkantoor draaien sinds 2020 volledig op wind- en zonne-energie. Een belangrijk onderdeel van deze stap is de installatie van ruim 13.000 zonnepanelen door Eneco op het dak van de uitbreiding van het bol fulfilment center in Waalwijk. Het eerste deel van het bol fulfilment center draaide al volledig op groene stroom van windmolens, die direct naast het pand staan.

Verpakken
Bol zet 25 inpakmachines in om bestellingen van klanten zo goed mogelijk op maat te verpakken. Ze scannen de afmetingen van één of meerdere artikelen samen, snijden het karton op maat en vouwen de doos er precies omheen. Zo wordt de lucht in de dozen beperkt, is er minder karton nodig en kunnen er meer pakketjes in een vrachtwagen mee. Het gaat om 19 mono-inpakmachines voor bestellingen van één artikel en 6 multi-inpakmachines voor bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan.

De multi-inpakmachine, die bol sinds 2021 gebruikt, is wereldwijd de eerste machine die meerdere artikelen van diverse formaten in één doos op maat kan inpakken. Bijzonder is dat deze machine geschikt is voor bijna het volledige bol-assortiment van tientallen miljoenen artikelen.

We versturen miljoenen pakketjes zonder omdoos. Wanneer de originele verpakking van een artikel stevig genoeg is, doen wij er geen extra bol-doos omheen, zodat we karton kunnen besparen én ruimte in bezorgbusjes.

Al onze kartonnen dozen zijn vanaf 2022 klimaatneutraal gecertificeerd via de Climate Neutral Standaard. Dit betekent dat de energie van productie door verpakkingsleverancier Janssen Packaging, de impact van materialen zoals karton, lijm en plastic, en de distributie is meegenomen in de berekening. De komende jaren wordt de uitstoot van de verpakkingen verder gereduceerd en ondertussen wordt de restuitstoot al gecompenseerd.

Doordat we zo goed op maat inpakken versturen we 75 procent van de pakketjes zonder opvulmateriaal. En als opvulmateriaal noodzakelijk is voor de bescherming van een artikel is dat van 100 procent gerecyled materiaal.

Bezorgen
We werken samen met bezorgbedrijven aan slimmer bezorgen. Klanten kunnen hun pakketje ophalen bij één van de duizenden bol afhaalpunten in o.a. Albert Heijn en Delhaize winkels in Nederland en België.

De samenwerking met fietskoeriersbedrijf Cycloon, waarbij bol een meerderheidsbelang heeft in Cycloon, zorgt ervoor dat we steeds meer pakketten per fiets kunnen bezorgen.

100% groene energie
daar draaien sinds 2020 al onze gebouwen in Nederland en België op
miljoenen pakketten
verstuurden we in 2020 zonder kartonnen verzenddoos
Winkel & assortiment

Binnen ons brede assortiment is het belangrijk dat klanten goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. Ook ten aanzien van de herkomst, het productieproces en de milieu-impact van artikelen.

Ruim 300.000 van onze artikelen hebben een speciaal label: het wereldbolletje. Dit label helpt klanten bij het maken van een goede keuze. Artikelen met een wereldbol bezitten aanzienlijke (duurzaamheids)voordelen ten opzichte van vergelijkbare artikelen. Ze hebben allemaal één of meerdere keurmerken die zijn afgestemd met Milieu Centraal.

Denk aan spullen gemaakt van minimaal 50% gerecycled materiaal, artikelen met een Fairtrade-keurmerk of apparaten die minder energie gebruiken dan hun tegenhangers.

Honderdduizenden artikelen
dragen het wereldbollabel