bol.com & verantwoord ondernemen

De wil om te verbeteren zit in de natuur van bol.com. Waar we in 1999 pionierden met het openen van de eerste online boekwinkel van Europa, willen we nu het voortouw in het verduurzamen van de e-commerce nemen. Bol.com is het grootste online retailplatform van de Benelux, met de ruimste keuze in assortiment en bezorgopties, een snelgroeiend netwerk van 13 miljoen klanten, 2.400 Nederlandse en Belgische collega’s en meer dan 46.000 lokale ondernemers die via ons platform verkopen. We staan middenin de samenleving en voelen ons verantwoordelijk om daar een positieve bijdrage aan te leveren.
Eva Hersbach
+31 (0)63 40 07 354

Want duurzaam wordt de nieuwe realiteit, ook bij bol.com. We willen het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100% lokale wind- en zonne-energie in onze gebouwen. Onze ambitie? Bol.com streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat we onze directe voetafdruk terugbrengen tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket. Met ons duurzame assortiment kunnen klanten nu al een bewuste keuze maken. En in 2022 bieden we voor elk mogelijk artikel een duurzamer alternatief. Samen met ons netwerk van leveranciers, verkooppartners, collega’s en miljoenen klanten maken we duurzamer leven makkelijker.

Logistiek & omgeving

De artikelen die klanten bestellen, bezorgen we samen met PostNL en onze andere logistieke partners zo efficiënt en duurzaam mogelijk. Door te blijven innoveren – bijvoorbeeld in elektrisch transport, op maat verpakken met machines, het weglaten van het vulmateriaal óf zelfs de hele kartonnen bol.com-doos wanneer de originele verpakking van een artikel stevig genoeg is – maken we die belofte waar.

Hiermee willen we enerzijds collega-ondernemers in de e-commerce inspireren; en anderzijds onze verkooppartners, met wie we kennis over duurzaam verpakken en slimme logistiek uitwisselen. Zij kunnen ook hun logistiek aan bol.com uitbesteden, en op deze manier gebruikmaken van onze duurzame verpakkingsmaatregelen en efficiënte bezorging vanuit het bol.com fulfilmentcenter, dat volledig energieneutraal is. We gebruiken er 100% lokale wind- en zonne-energie.

Met z’n allen hebben we de taak ons grondstoffen- en energiegebruik en onze consumptie te verduurzamen. Om onze ecologische voetafdruk te verkleinen kunnen we bij bol.com het meeste resultaat boeken met duurzame maatregelen op het gebied van energiegebruik, bezorging en verpakkingen.

Meer over logistiek en omgeving
100% groene energie
daar draaien sinds 2020 al onze gebouwen in Nederland en België op
7 miljoen pakketten
verstuurden we in 2020 zonder kartonnen verzenddoos
Winkel & assortiment

Bol.com wil klanten de ruimst mogelijke keuze bieden. Daarom nodigen we verkooppartners uit om hun artikelen aan ons miljoenenpubliek aan te bieden. Binnen dit brede assortiment is het belangrijk dat klanten goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. Ook ten aanzien van de herkomst, het productieproces en de milieu-impact van artikelen.

We willen klanten optimaal ondersteunen bij het maken van duurzame en bewuste keuzes tijdens het winkelen. Daarom hebben we alle duurzame en verantwoorde artikelen gelabeld aan de hand van onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken. De duurzaamheidslabels bij de duurzame artikelen geven je meer inzicht in waarom het artikel een duurzame keuze is. Bijvoorbeeld een artikel dat fairtrade of biologisch is, of gemaakt is door sociale ondernemers. We blijven ontwikkelen, ons doel is dan ook om in 2022 in elk van onze productcategorieën een duurzaam alternatief te tonen.

Meer over winkel en assortiment
34% van de winkelschappen
had eind 2020 een duurzamer alternatief