Tamara Vlootman

Platformeconomie en verkooppartners | Assortiment & kwaliteit

Veelgestelde vragen

aan Tamara Vlootman

De fysieke en online winkel kunnen prima naast elkaar bestaan. Ze kunnen elkaar ook versterken. We hebben een breed assortiment van 33 miljoen artikelen. Maar we bieden ook een webshop aan 47.000 partners die via ons online kunnen verkopen. Zo kan een partner zijn waar zijn klanten zijn. Online en offline.

We blijven van mening om zorgvuldig met de vrijheid van meningsuiting om te gaan en daarmee ook het educatief en historisch belang van boeken te ondersteunen. We streven dan ook naar het beschikbaar stellen van zoveel mogelijk boeken. Toch kan het bij hoge uitzondering voorkomen dat we besluiten boeken niet te verkopen/offline te halen. Dit geldt voor boeken die aanzetten tot discriminatie/haat. Voor andere controversiële boeken geldt dat we kunnen besluiten deze te voorzien van een speciaal label met aanvullende informatie ter voorlichting.

Leuk dat je interesse hebt om je aan te sluiten bij ons platform als verkoper. We hebben alle informatie hier voor je verzameld.

Bol.com is een platform. Want samen sta je sterker. Via ons lokale platform werken we samen met 47.000 Belgische en Nederlandse verkooppartners. Door kennis en kunde met elkaar te delen, bieden we de beste koopervaring. En zijn we de meest relevante winkel voor onze ruim 12 miljoen klanten. Handig voor de klant. En voor onze partners: inmiddels gaat meer dan 60% van de verkopen op ons platform via lokale ondernemers. We blijven innoveren om die groei vast te houden. Zo openden we in 2019 een kantoor in Antwerpen voor onze Belgische verkooppartners. Hier ondersteunen we hen in verkoop en het beter leren kennen van de Nederlandse markt. We breiden ook ons fulfilmentcenter in Waalwijk uit zodat meer partners ons bereik, persoonlijke service en diensten kunnen gebruiken.

Bol.com streeft ernaar om goede prijzen te bieden. Dit doen wij bijvoorbeeld door eigen investeringen of door nog slimmer in te kopen. Prijzen kunnen in algemeenheid wel fluctueren, net als in fysieke winkels, bijvoorbeeld door kortingsacties, veranderingen in de adviesprijs of omdat het artikel wordt aangeboden door een van de 47.000 verkooppartners die via bol.com verkopen. Meer dan 60% van onze omzet wordt gedaan door Nederlandse en Belgische ondernemers, die verkopen via bol.com. Wettelijk gezien mogen we hun prijzen niet bepalen, dus dat doen we niet.

Bij bol.com willen we het dagelijks leven van onze klanten in Nederland en België makkelijker maken. Dat doen we onder andere door een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden tegen een zo goed mogelijke prijs. We verkopen daarom wat wettelijk mag en communiceren volgens geldende wetgeving. Als we weten dat een artikel wettelijk ter discussie staat of als we zien dat de veiligheid van klanten op het spel staat, lopen we maar mogelijk vooruit op die wetgeving. Daarbij kijken we hoe we de kwaliteit van artikelen zo duidelijk mogelijk kunnen weergeven in de omschrijving van de artikelen.

Bol.com is de winkel van ons allemaal. Dat betekent dat iedereen bij ons terecht moet kunnen en dat je je tegelijkertijd ook welkom bij ons voelt. Je welkom voelen gaat niet samen met assortiment dat aanzet tot discriminatie/haat en daardoor als kwetsend wordt ervaren. Dit assortiment weren we dan ook van ons platform. Bij assortiment dat om andere redenen als controversieel wordt beschouwd, kunnen we besluiten het ook te weren van ons platform, of te voorzien van een speciaal label met aanvullende informatie ter voorlichting. Om goed te kunnen beoordelen wat wordt ervaren als controversieel, discriminerend/kwetsend luisteren we dagelijks naar de feedback van onze klanten en partners en gaan we in gesprek met externe experts. We blijven leren en ons beleid continu ontwikkelen volgens voortschrijdend inzicht, passend bij de actualiteit in Nederland en België. Onze verkooppartners wijzen we actief op ons beleid en de artikelen die niet zijn toegestaan.