Joost Morel

Woordvoerder bol.com

Consumentengedrag & verkooptrends | Feestdagen | IT security & Fraude | Klantenservice & klachten | Logistiek, distributiecentra & retouren | Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Veelgestelde vragen

aan Joost Morel

Vragen over je bestelling kun je stellen aan de klantenservice, de contactgegevens vind je hier.

De wil om te verbeteren zit in de natuur van bol.com. Waar we in 1999 pionierden met het openen van de eerste online boekwinkel van Europa, willen we nu het voortouw in het verduurzamen van de e-commerce nemen. Bol.com is het grootste online retailplatform van de Benelux, met de ruimste keuze in assortiment en bezorgopties, een snelgroeiend netwerk van ruim 12 miljoen klanten, 2.400 Nederlandse en Belgische collega’s en 47.000 lokale ondernemers die via ons platform verkopen. We staan middenin de samenleving en voelen ons verantwoordelijk om daar een positieve bijdrage aan te leveren.

Want duurzaam wordt de nieuwe realiteit, ook bij bol.com. We willen het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100% lokale wind- en zonne-energie in onze gebouwen. Onze ambitie? Bol.com streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat we onze directe voetafdruk terugbrengen tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket. Met ons duurzame assortiment kunnen klanten nu al een bewuste keuze maken. En in 2022 bieden we voor elk mogelijk artikel een duurzamer alternatief. Samen met ons netwerk van leveranciers, verkooppartners, collega’s en miljoenen klanten maken we duurzamer leven makkelijker. Meer informatie vind je hier.

Een pakketje versturen is natuurlijk niet kosteloos. Lage verzendkosten zijn altijd een eigen investering geweest. We hebben het altijd als onderdeel van onze service gezien om zelf te investeren in lage verzendkosten. Een pakketje gratis versturen of tegen een laag tarief brengt meer kosten met zich mee dan de verzendkosten die worden gerekend, vooral bij artikelen die maar een paar euro kosten. Daar leg je dus als webwinkel altijd zelf op toe. Fysieke winkels hebben dan weer met andere kosten te maken, zoals de huur of koop van panden, inrichting en personeel dat ook aanwezig moet zijn als er geen klanten zijn. Die hoeven wij dan weer niet te betalen. Daarom hebben we ook geen plannen om te stoppen met gratis verzending.

Gratis en gemakkelijk retourneren is voor veel consumenten een voorwaarde om online te kopen. Bovendien zijn we wettelijk verplicht om artikelen retour te accepeteren. We werken er wel aan om onnodige retouren te voorkomen. Zo vragen we bijvoorbeeld actief aan klanten waarom ze iets terugsturen. Met die waardevolle informatie verbeteren wij onze winkel zodat we toekomstige miskopen kunnen voorkomen. Bol.com is een platform, dat houdt in dat een groot deel van onze artikelen direct vanuit partners worden verstuurd. Retouren komen in dat geval ook bij hen terug. Retouren die we ontvangen in ons fulfilmentcenter controleren we op kwaliteit. Als het nieuw en ongeopend terugkomt, bieden we het opnieuw te koop aan. Weggooien is zonde. Alle gebruikte, geopende of beschadigde artikelen gaan naar de leverancier of een bedrijf dat deze artikelen een tweede leven kan geven. Sommige artikelen verkopen we als Retour Deal. Hierbij krijg je korting op een geretourneerd artikel dat gecontroleerd is, goed werkt en zo goed als nieuw is.

Bij bol.com nemen we privacy erg serieus. Alle informatie daarover vind je hier.

Hoe graag we ook zouden willen, op dit moment kunnen we vanwege coronamaatregelen geen bezoekers ontvangen in ons fulfilment center.