Tweedehands boekverkopen naar nieuw record

In vier maanden tijd al meer dan 150.000 boeken tweedehands verkocht

De verkoop van tweedehands boeken heeft in de maand augustus alle records gebroken. Meer dan 50.000 boeken, waarvan zo’n 30.000 studieboeken, gingen over de (online) toonbank via de tweedehands boekenservice van mediawinkel bol.com. In de afgelopen vier maanden, sinds de start in april van dit jaar, verkocht bol.com al meer dan 150.000 tweedehands boeken.

Mediawinkel bol.com kondigde eerder dit jaar aan naast de verkoop van nieuwe boeken ook groots in de verkoop van tweedehands boeken actief te willen worden. Het bedrijf introduceerde een voor het tweedehands marktsegment totaal nieuw online platform waar verkopers eenvoudig hun boeken te koop kunnen aanbieden, kopers keuze hebben uit een breed en diep aanbod en afrekening en levering plaatsvindt met garanties van bol.com. Zowel uitgevers, boekhandelaren als particulieren kunnen hun gebruikte boeken via bol.com aanbieden.

In totaal zijn er via bol.com nu 25.000 aanbieders van tweedehands boeken actief. Een stijging van bijna 25% ten opzichte van augustus 2007 (20.500 aanbieders). Het totale aanbod van tweedehands boeken bedraagt op dit moment ruim 350.000 exemplaren.

Ook voor Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com, ontwikkelen het aanbod en de verkopen zich boven verwachting: “Vanaf de eerste dag was voor ons het aanbod en daarmee de keuze voor kopers een kritische factor. Het is zeer hoopgevend dat het aantal aanbieders zich al na vier maanden zo snel ontwikkelt en dat kopers ons weten te vinden. Inmiddels verkopen wij maandelijks 25% van ons totale aanbod tweedehands boeken. We kunnen nu al vaststellen dat voor kopers nergens in de markt de kans zo groot is als bij ons om een gebruikt exemplaar te vinden”.

Snelle opkomst particuliere verkoper

Naast de traditionele tweedehands boekhandelaren en uitgevers die gebruik maken van de service van bol.com, signaleert bol.com steeds meer particulieren die het tweedehands boekenplatform gebruiken om boeken te verkopen en geld te verdienen. “We zien steeds meer individuele verkopers die honderden gebruikte boeken te koop aanbieden en daarmee duizenden euro’s verdienen”, aldus Ropers.

Studieboeken

Het aanbieden en verkopen van studieboeken ontwikkelt zich zeer succesvol. Uit eerder marktonderzoek dat in augustus in opdracht van bol.com werd uitgevoerd, blijkt echter dat in de hele markt slechts 16% van alle gekochte studieboeken tweedehands is. Belangrijke oorzaak van dit lage percentage is dat de markt versnipperd is en studenten niet precies weten waar ze gebruikte studieboeken kunnen kopen. Daarbij werken ook onderwijsinstellingen niet mee om de verkoop van tweedehands studieboeken te stimuleren, aldus de respondenten.

Inmiddels is bol.com een van de grootste verkopers van boeken van Nederland, onder meer door de toevoeging van het platform van tweedehands boeken. Een op de vier studieboeken is inmiddels tweedehands.

Voor Ropers tonen de verkopen van tweedehands en nieuwe studieboeken in zijn bedrijf aan dat meer transparantie op de markt van tweedehands studieboeken en betere voorlichting vanuit onderwijsinstellingen waar je tweedehands boeken kunt kopen, studenten enorm zal helpen jaarlijks veel geld te besparen. “Wij bieden van elk nieuw studieboek waar mogelijk ook een tweedehands alternatief, dan bied je studenten een eenvoudige keuze en maak je ze het makkelijk. We schatten de besparingen die studenten dit jaar al via onze site hebben gerealiseerd op zo’n 1 miljoen euro. Als ik dat cijfer doortrek naar de gehele markt dan moeten studenten, als volgens het onderzoek straks zo’n 60% van de studieboeken tweedehands aangekocht zal worden, jaarlijks zo’n 30-50 miljoen euro kunnen besparen”.

Studenten in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs geven volgens de schattingen van bol.com jaarlijks circa 220 miljoen euro uit aan studieboeken. Hiervan is 16% tweedehands (euro 35,2 miljoen). De gemiddelde nieuwprijs van een studieboek is 36,50 euro, tweedehands is dat 15 euro. Een doorsnee student koopt jaarlijks ca. 15 studieboeken.

Het eerdere onderzoek over de studieboekenmarkt is separaat opvraagbaar.