Scandinaviërs en Nederlanders meest favoriete thrillerauteurs van Nederlandse lezer

Bol.com vernieuwt Thrillerwinkel en organiseert voor thrillerfans interviews met auteurs

Bol.com merkt dat de populariteit van thrillerboeken de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Nederlanders zijn met name fan van thrillerauteurs uit eigen land en Scandinavië, zoals de Deense Jussi Adler-Olsen en de Noorse Jo Nesbø. De best verkopende Nederlandse thrillers van dit moment zijn geschreven door vrouwelijke auteurs. Op de derde plaats van meest populaire auteurslanden staan de VS. Deze top 3 is verantwoordelijk voor 70% van de thrillerverkopen. Om klanten nog beter te kunnen helpen bij de zoektocht naar een goed thrillerboek heeft bol.com haar thrillerwinkel met 18.000 boeken geheel vernieuwd. Aan de vooravond van de Maand van het Spannende Boek is de winkel onder andere uitgebreid met extra zoekfuncties.

“Aan de hand van het zoekgedrag van onze klanten zien wij dat de nationaliteit van auteurs een belangrijk zoekcriterium is. Voor ons reden om binnen onze thrillerwinkel de boeken en ebooks óók per auteursland te categoriseren waarmee je in één oogopslag alle thrillerboeken van bijvoorbeeld Scandinavische of Nederlandse auteurs ziet. Door onze Thrillerwinkel uit te breiden met extra (sub)categorieën en zoekfuncties kunnen we klanten nog beter helpen bij het vinden van een goed thrillerboek,” aldus Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com.

Nieuwe categorieën

Met Top 10-lijsten van onder andere thrillerprijswinnaars en thrillers die niet mogen ontbreken op het verlanglijstje is de Thrillerwinkel nog meer ingericht op inspiratie. Naast de bekende categorieën horror, detective en spionage bevat de winkel nu ook een groot aantal subcategorieën zoals medisch, politiek, true crime en mysterie. De Top 10 van best verkochte thrillers in mei 2014 is:

1. Veroordeeld, Karin Slaughter (Verenigde Staten)

3. Donderdagskinderen, Nicci French (Groot-Brittannië)

2. De Kraamhulp, Esther Verhoef (Nederland)

5. Doelwit, David Baldacci (Verenigde Staten)

4. Goudkust, Suzanne Vermeer (Nederland)

6. Zusje, Rosamund Lupton (Groot-Brittannië)

7. De officier, Robert Harris (Groot-Brittannië)

8. Voetbalvrouwen, Linda van Rijn (Nederland)

9. Villa Toscane, Linda van Rijn (Nederland)

10. Mr. Mercedes, Stephen King (Verenigde Staten)

Exclusieve lunchinterviews met thrillerauteurs

Ter gelegenheid van de Maand van het Spannende Boek interviewt Janneke Siebelink, boekenredacteur bij bol.com, vijf thrillerauteurs over hun nieuwste boek. Afgelopen vrijdag vond de aftrap van deze reeks plaats met een interview met Tess Gerritsen over Incendio, het geschenkboek van de Maand van het Spannende Boek. Klanten van bol.com krijgen bij besteding van €12,50 aan Nederlandstalige boeken het boek Incendio cadeau. Per interview geeft bol.com twintig thrillerfans de kans om samen met een vriend/vriendin een broodje mee te eten en hun favoriete auteur te interviewen. Aanmelden kan via: www.bol.com/boekenredactie.

• Woensdag 4 juni – Jeroen van Inkel over zijn thrillerdebuut Kortsluiting

• Woensdag 11 juni – Inge Ipenburg over haar nieuwe boek Het gerecht

• Woensdag 18 juni – Charles den Tex & Ellen den Hollander over hun boeken, o.a. Cel en Noodtoestand

• Woensdag 25 juni – mysterie guests (nieuwe thrillerserie Morten – de Nederlandse Borgen)

Ter gelegenheid van de Maand van het Spannende Boek interviewt Janneke Siebelink, boekenredacteur bij bol.com,Tess Gerritsen over Incendio, het geschenkboek van de Maand van het Spannende Boek.