Reactie bol.com nieuwe coronamaatregelen
In het kort

Er zijn er nieuwe coronamaatregelen in Nederland aangekondigd, waaronder het sluiten van niet-essentiële winkels. Dit heeft een grote impact op de winkels die nu tijdelijk hun deuren moeten sluiten en daardoor ook op bol.com. We verwachten dat consumenten nog meer online gaan winkelen tijdens deze toch al drukke feestdagenperiode. Dit zorgt voor een extra grote druk op onze logistieke processen, die van onze verkooppartners en de bezorgdiensten met wie we samenwerken.

Ook nu geldt opnieuw dat onze eerste zorg uitgaat naar de gezondheid van onze medewerkers en hun gezinnen en die van onze partners. Daarnaast leeft bol.com mee met alle ondernemers die opnieuw getroffen worden door deze maatregelen. Onder onze verkooppartners bevinden zich ook veel ondernemers die een fysieke winkel hebben en we ondersteunen hen zo goed mogelijk bij het online verkopen op ons platform.

Voorop staat dat we er samen met 47.000 lokale verkooppartners alles aan doen om aan onze 12 miljoen klanten in Nederland en België die artikelen te bezorgen die zij op dit moment het meest nodig hebben. Hierover hebben we continu afstemming met onze leveranciers, verkooppartners en bezorgdiensten.

Om hiervoor te kunnen blijven zorgen, hebben we een aantal maatregelen genomen:

• Prioritering in assortiment

We zien het als onze verantwoordelijkheid om onze klanten in deze periode zo goed mogelijk te voorzien in de artikelen die ze nu het meest nodig hebben. Daarom hebben we prioritering aangebracht in ons assortiment. Dit betekent dat we corona-essentiële artikelen (zoals handzeep, mondkapjes en babyartikelen) en daarna feestdagen assortiment (zoals kerstcadeaus en kerstversiering) voorrang geven in onze hele bedrijfsvoering.

Voor overig assortiment kan het daardoor voorkomen dat wij onze leverbelofte tijdelijk aanpassen of het assortiment tijdelijk offline zetten. Dagelijks monitoren we de vraag van onze klanten en passen we waar nodig de prioritering aan.

• Actuele levertijden

Ons uitgangspunt is altijd te doen wat we onze klanten beloven en hen daar goed over te informeren. Mocht er vertraging optreden, dan passen we onze leverbelofte aan. We stemmen dit continu af met de logistieke dienstverleners en bezorgdiensten waar we mee samenwerken. We adviseren onze klanten dan ook om de actuele levertijden van de artikelen op ons platform in de gaten te blijven houden.

• Initiatieven voor lokale ondernemers:

Bol.com gaat bijdragen aan gratis e-commerce-begeleiding voor Belgische ondernemers
Om Belgische ondernemers te ondersteunen in digitalisering, zijn we een samenwerking aangegaan met branchevereniging BeCommerce. Zie hier voor meer informatie.

Bol.com en MKB-Nederland helpen ondernemers bij online verkoopstrategie
We helpen mkb-ondernemers met het opzetten of verbeteren van hun online verkoopstrategie. Ze krijgen advies over onder meer logistiek, marketing, presentatie en automatisering. Zie hier voor meer informatie.

Bol.com en MKB Digital Workspace gaan samen voor sterke lokale retailers
MKB Digital Workspace helpt met ondersteuning van bol.com ondernemers door hun digitaliseringsvraagstukken te koppelen aan technologiestudenten. De studenten werken voor de ondernemers op projectbasis aan bijvoorbeeld het automatiseren van bedrijfsprocessen, online veiligheid en digitale marketing. Zie hier voor meer informatie.

• Verlenging retourtermijn voor klanten

Doordat een deel van de pakketpunten gesloten is, kan het voor klanten lastiger zijn om retouren in te leveren. Ook willen we voorkomen dat klanten onnodig de deur uit moeten. Daarom verlengen we de retour inlevertermijn vanaf 15 december voorlopig van 14 naar 60 dagen. Normaal gesproken hebben klanten bij bol.com 30 dagen de tijd om hun artikel retour te melden. Dit noemen we de zichttermijn. Daarna hebben ze nog maximaal 14 dagen de tijd om de retour daadwerkelijk in te leveren. Dit noemen we de inlevertermijn en deze termijn verlengen we naar 60 dagen.

Zorg voor medewerkers thuis en in de distributiecentra

Naast het ondersteunen van onze klanten en partners doen we er uiteraard ook alles aan om onze medewerkers te faciliteren in hun privé situatie, zoals de zorg voor kinderen.

Dit geldt natuurlijk ook voor de medewerkers die via de fulfilment bedrijven aan het werk zijn in de distributiecentra. We staan dagelijks in contact met hen over de maatregelen die zij nemen om hun medewerkers in de distributiecentra zo goed mogelijk te beschermen. In de distributiecentra zijn verschillende voorzorgsmaatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen corona. Denk aan signing en looproutes, plexiglas tussen werkplekken, desinfectiepunten, het spreiden van pauzes en de inzet van medewerkers die collega’s helpen om zich aan de maatregelen te houden.

Met bovengenoemde maatregelen doen we er alles aan om de druk op onze logistieke processen in goede banen te leiden.