Nieuwe speciaalzaken stuwen groei bol.com

Bol.com afhaalpunten bij Albert Heijn succesvol

De drie nieuwe speciaalzaken die bol.com in 2012 opende – met respectievelijk alles voor babykoken & tafelen en mooi & gezond – scoren al sinds de opening boven verwachting. Mede daardoor maakte de winkel vorig jaar opnieuw een flinke groei door. Ook de introductie van gratis verzending en bol.com afhaalpunten bij 59 Albert Heijn winkels en de verdubbeling van het aantal klanten in België, dragen bij aan het continueren van de snelle groei die bol.com heeft laten zien in de geschiedenis.

In februari 2012 kondigde bol.com aan te worden overgenomen door Ahold. Hiermee werd bol.com onderdeel van een sterk, internationaal retailbedrijf. De overname bezorgt de winkel extra financiële slagkracht om te groeien. Dit heeft al merkbare gevolgen voor de klant gehad, zoals de mogelijkheid om een bestelling af te halen in 59 winkels van Albert Heijn. Daniel Ropers, managing director bij bol.com: “We merken dat we hiermee in een duidelijke behoefte voorzien. Nu al wordt meer dan 5% van alle bestellingen binnen het verzorgingsgebied daar afgehaald, vaak in combinatie met het doen van de dagelijkse boodschappen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van verwachtingen vooraf.” Deze maand zijn bij de Pick Up Points van Albert Heijn in Heemstede, Tilburg en Naarden ook bol.com afhaalpunten gerealiseerd. Later dit jaar volgen deze bol.com afhaalpunten in veel meer winkels van Albert Heijn.

Groei in België

Behalve in Nederland werd ook in België groei gerealiseerd. Het aantal bestellingen dat naar adressen in België werd verstuurd steeg aanzienlijk. Het aantal klanten verdubbelde. Ropers: “E-commerce maakt in België een ongekende groeispurt door. We zijn blij dat we de vraag van veel Belgen kunnen en mogen beantwoorden.” Ook in België is inmiddels het eerste afhaalpunt in een Albert Heijn winkel geopend. Belgische consumenten drukten hun waardering voor bol.com recent twee keer uit in een award: één voor de beste multimediawinkel van België en één voor Webwinkel van het Jaar. “Dit is voor ons een stimulans om te blijven investeren in deze tweede thuismarkt, bijvoorbeeld door meer experts uit België aan te nemen die zorgdragen voor een winkel die maximaal aansluit bij de behoeften van de klant aldaar.”

Bol.com verwacht komend jaar opnieuw groei te realiseren in Nederland en België. Al eerder maakte de winkel bekend een aantal nieuwe speciaalzaken te gaan openen in 2013.

2.500 andere verkopers

Behalve nieuwe speciaalzaken en de introductie van gratis verzending zorgde ook de verdere openstelling van bol.com als plek waar verkopers hun artikelen kunnen aanbieden voor groei. Inmiddels verkopen zo’n 2.500 grote en kleine winkels hun artikelen via bol.com. Ropers: “Deze winkelformule zorgt er niet alleen voor dat we de klant meer keuze kunnen bieden in het aantal artikelen dat we hebben, maar ook in beschikbaarheid en prijs.” Het totaal aantal beschikbare artikelen via bol.com steeg in 2012 met zo’n 10% naar circa 6 miljoen.

Bijna 1 op de 3 klanten winkelt via telefoon of tablet

Inmiddels komt 13,5% van alle bezoekers van bol.com binnen via hun smartphone. Dat is ruimschoots een verdubbeling ten opzichte van 2011. Om deze klanten optimaal winkelgemak te bezorgen, werd in september een nieuwe mobiele winkel geopend. Ook het aantal klanten dat hun tablet gebruikt om te winkelen verdubbelde en kwam uit op 15,1%. Bol.com verwacht dat de verschuiving naar mobiele devices verder doorzet. Naast een sterke mobiele site, stimuleren ook meer apps deze verschuiving. Vermoedelijk winkelt eind 2013 dan ook al meer dan 40% van alle klanten van bol.com via hun smartphone of tablet.