Nederlander beknibbelt niet op verzorging huisdieren

Na een lange werkdag wordt meer uitgekeken naar weerzien met hond dan met kind

Hoeveel Nederlanders in deze tijd ook op de kleintjes moeten letten, het huisdier zal daar in ieder geval niet onder lijden: 4 op de 5 Nederlanders bezuinigt niet op de uitgaven voor zijn trouwe metgezel. En ook over aandacht hebben huisdieren niet te klagen, want een kleine twintig procent ziet na een werkdag het liefst zijn hond of kat terug. Daarmee troeven de viervoeters de kinderen af. Dit blijkt uit het huisdierenonderzoek* van bol.com, dat vandaag een dierenspeciaalzaak opent met meer dan 10.000 artikelen.

Ruim de helft van de Nederlanders heeft een huisdier en de liefde voor onze hond, kat, cavia of reptiel lijkt niet leeftijdsgebonden te zijn. Al uitten we deze wel anders. Zo besteden oudere dierenvrienden meer tijd aan het vertroetelen van hun huisdier dan jongere mensen. Daarentegen spendeert één op de acht Nederlanders tussen 25 tot 34 jaar de nacht met zijn of haar huisdier. De grootste groep honden en katten brengt de nacht echter gewoon door op hun eigen slaapplek, zoals de mand of bench. En als dieren konden praten, dan konden ze heel wat van onze geheimen prijs geven, want na de eigen partner of beste vriend(in) is het huisdier degene aan wie we onze diepste geheimen toevertrouwen. Dat doen vrouwen overigens dubbel zo vaak als mannen.

Als het huisdier een extraatje verdient, verwennen baasjes deze het liefst met gezond snoep (zoals een wortel of bot) of een extra maaltijd. Slechts 1% van de huisdieren kan rekenen op meer luxe en wordt vertroeteld met een massage. De meeste Nederlanders (31,1%) besteden maandelijks ongeveer tussen de 10 en 25 euro aan deze verzorging van hun huisdier. Iets meer dan 4% geeft per maand zelfs meer dan 100 euro uit aan zijn huisdier.

Ergernissen

Ondanks de liefde voor onze huisdieren, zijn er ook ergernissen. De grootste groep stoort zich aan het moeten regelen van een oppas als zij zelf op vakantie gaan en ook het sjouwen van zakken diervoeding zijn een bron van ergernis. Maar dit probleem lost bol.com vanaf vandaag op. Wie hier vanaf vandaag zijn hondenbrokkenkattenkrabpaal of konijnenvoer bestelt, krijgt het simpelweg de volgende al thuis of op het werk bezorgd. Dat scheelt een hoop sjouwwerk. Bol.com springt met de online dierenspeciaalzaak in een groot gat in de markt: uit het huisdierenonderzoek blijkt dat momenteel nog geen 10% zijn benodigdheden online bestelt. Nu gebeurt dat veelal nog offline, zoals in de supermarkt en de dierenspeciaalzaak. De gemiddelde huisdierenbezitter is allang klaar om artikelen online te bestellen, het aanbod was tot vandaag echter nog uiterst beperkt.

In de dierenspeciaalzaak van bol.com vinden klanten alles voor hun honden, katten, vissen, knaagdieren, vogels en zelfs reptielen en paarden. Het assortiment met ruim 10.000 artikelen bestaat onder meer uit hondenriemen, kattenbakken, aquaria, konijnenvoer, vogelspeelgoed en paardenborstels. Naast een dierenspeciaalzaak opent bol.com vandaag ook een winkel met alles voor tuin en klussen.

*) Onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 Nederlanders, februari 2012.