Jurrie van Rooijen verlaat bol.com na 13 jaar

Adrian McPhee benoemd tot nieuwe CTO bol.com

Jurrie van Rooijen (links) en Adrian McPhee (rechts)
In het kort

Utrecht, 23 mei 2023 – Jurrie van Rooijen heeft per 1 mei 2023 afscheid genomen als Chief Technology Officer (CTO) van bol.com. De afgelopen 13 jaar was hij verantwoordelijk voor de IT en de technologische ontwikkelingen binnen de organisatie. Hij zette samen met zijn team de transitie van bol.com in van online winkel naar retail tech platform. Met ingang van 1 juni is Adrian McPhee de nieuwe CTO van bol.com. Adrian brengt uitgebreide leiderschapservaring mee vanuit verschillende bedrijven, waaronder recentelijk als CTO van LeasePlan.

Jurrie speelde een grote rol in de ontwikkeling die bol.com de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Zo zijn onder Jurrie’s leiding de technologiestack en het dataplatform gemoderniseerd en is er een flexibele en schaalbare services- en cloud architectuur ingevoerd. In zijn aanpak stond een unieke cultuur van samenwerken, autonomie, vakmanschap en leren altijd centraal. Hij was een bruggenbouwer tussen de engineers en product teams en heeft binnen bol.com een sterke IT-community opgebouwd.

Jurrie van Rooijen: “Het was voor mij een ongelooflijke eer om als CTO de afgelopen 13 jaar te bouwen aan wat nu een van de grootste retail tech platforms van Nederland en België is. Bol.com heeft een unieke innovatieve cultuur en dankzij de kracht en expertise van onze engineering teams hebben we technologisch kunnen bijdragen aan de groei en het succes van bol.com. Voor mij is het nu tijd voor een nieuwe uitdaging, waarbij ik eerst een break neem na deze mooie en intensieve periode. Ik wil alle bol.com collega’s bedanken voor de fijne samenwerking de afgelopen jaren en wens bol.com veel succes toe in de toekomst.”

Margaret Versteden – Van Duijn, CEO van bol.com: “Sinds zijn komst bij bol.com in 2010 heeft Jurrie een grote bijdrage geleverd aan de mooie stappen die we de afgelopen jaren als organisatie hebben gezet. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van bol.com naar het e-commerce platform dat we nu zijn. Hoewel we alle begrip hebben voor zijn besluit om bol.com te verlaten, gaan we Jurrie missen als professional en als geweldige collega. We danken Jurrie voor alles wat hij voor bol.com heeft gedaan en wensen hem alle goeds toe. ”

Adrian McPhee nieuwe CTO van bol.com

Adrian McPhee (44) versterkt vanaf 1 juni 2023 het directieteam van bol.com. Hij komt oorspronkelijk uit Australië en en heeft eerder leidinggevende functies vervuld op het gebied van technologie bij verschillende bedrijven. De afgelopen 5 jaar was Adrian werkzaam bij LeasePlan, meest recentelijk als Chief Technology Officer. In deze rol was hij onder meer verantwoordelijk voor LeasePlan’s wereldwijde technologiestrategie, architectuur, engineering, data & analytics en het opbouwen van cybersecurity en cloud capabilities.

Adrian McPhee: “Ik ben erg enthousiast om toe te treden tot het world class team van bol.com. Ik ben een trouwe klant van bol.com sinds ik iets meer dan tien jaar geleden naar Nederland kwam. En ik kijk ernaar uit om samen met het team voort te bouwen op het succes tot nu toe en bol.com naar het volgende niveau te tillen.”

Margaret Versteden – Van Duijn: “Wij zijn heel blij met de komst van Adrian. Hij brengt veel ervaring met zich mee op het gebied van IT en technologie. We zijn ervan overtuigd dat Adrian met zijn creatieve en ondernemende persoonlijkheid goed past bij de cultuur van bol.com. We verwelkomen hem van harte bij bol.com en ik kijk er naar uit om met hem samen te werken om ons platform elke dag weer een beetje beter te maken voor onze miljoenen klanten.”