‘Das Leben der Anderen’ wint Filmhuis Award 2007

‘Das Leben der Anderen’ is door een panel van meer dan 5000 filmliefhebbers bij bol.com verkozen tot Beste Filmhuis productie in 2007. De Duitse film was bij de mediawinkel vorig jaar ook nog de meest verkochte DVD in deze categorie. Hoofdrolspeler Sebastian Koch, bij het Nederlandse publiek vooral bekend door zijn rol in Paul Verhoeven’s recente film Zwartboek, ontvangt morgen de Award. De prijs is een initiatief van mediawinkel bol.com en het is de eerste keer dat de prijs wordt toegekend.

De reacties van de filmliefhebbers op de prijswinnende film waren lovend; van prachtig, meeslepend, indrukwekkend tot ontroerend en een waar meesterwerk. De film won in januari jl. in Amerika ook al een Oscar voor Beste Buitenlandse Film, hetgeen er zeker aan heeft bijgedragen dat de film in Nederland ook overtuigend won, aldus bol.com. ‘Das Leben der Anderen’ liet niet de minste titels achter zich. In de top tien beste Filmhuistitels stonden bij de verkiezing ook Pan’s Labyrinth, Babel, The Last King of Scotland en Little Miss Sunshine.

In totaal deden meer dan 5000 bol.com klanten mee aan de uitverkiezing. Marketing Directeur van bol.com Michel Schaeffer wil als initiatiefnemer de volgende editie van de verkiezing grootser optuigen: “We signaleren als mediawinkel een toenemende interesse in filmhuistitels. Afgelopen jaar was bij ons al tien procent van het aantal verkochte DVD’s een filmhuistitel”. De vraag naar filmhuistitels steeg bij bol.com het afgelopen jaar fors. “Als enige winkel in Nederland bieden wij alle beschikbare filmhuistitels aan. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de trailers en recensies. Klanten kunnen daardoor snel een goede indruk van een film krijgen. Bovendien zijn de filmhuis titels scherp geprijsd, en worden ze binnen 1 dag thuisbezorgd”.

Filmhuistitels komen over het algemeen met een kleiner budget tot stand dan bijvoorbeeld grote Hollywoodproducties. De films, vaak bestempeld als creatief en artistiek, trekken niet alleen minder mensen maar bovenal een ander type publiek..