Bol.com ziet aantal Belgische handelaars verdubbelen op platform

E-commerce platform verwelkomt bovendien de 50.000e verkooppartner

Het aantal Belgische handelaars dat gebruik maakt van het online e-commerce platform bol.com is in twee jaar tijd verdubbeld van 2.600 tot ruim 5.400 verkooppartners. Die cijfers zijn in lijn met verschillende onderzoeken omtrent het Belgische e-commercelandschap*, die aantonen dat de laatste vijf jaar steeds meer ondernemers de sprong naar online verkoop waagden. En dit doen ze samen met experten zoals bol.com of via het Ezyshop-project van BeCommerce. Intussen verwelkomde bol.com de 50.000e verkooppartner op haar platform. Het gaat om Belgische en Nederlandse handelaars.

In 2021 telde België 45.116 webshops. Dat bleek uit het onderzoek van BeCommerce, dat het volledige Belgische e-commercelandschap in kaart bracht. Het merendeel van die Belgische webwinkels werd pas de voorbije vijf jaar opgericht. Ook e-commerce platform bol.com merkte de voorbije jaren een stijging op: het aantal Belgische handelaars dat via hun platform werkt, verdubbelde in twee jaar tijd.

Offline en online naast elkaar

De coronacrisis veranderde het verkooplandschap toen fysieke winkels moesten sluiten. Platformen waren een uitkomst voor ondernemers zonder eigen webwinkel. Zo kreeg bol.com er bijna 3.000 Belgische verkooppartners bij: van 2.600 naar ruim 5.400. Verkopen via een platform, een eigen onlineshop en een fysieke winkel hoeven elkaar niet in de weg te staan en kunnen perfect worden gecombineerd. Een handelaar die zijn artikelen via bol.com aanbiedt, bereikt namelijk Belgische én Nederlandse klanten die de handelaar eerst niet kon benaderen.

Bij bol.com geloven we in de kracht van samenwerken. We zien dat een platform vaak een aanvulling is op andere manieren van verkopen. Ondernemers die via bol.com verkopen, hebben vaak ook een eigen webshop of een fysieke winkel. Sommige artikelen vragen meer aandacht en worden beter in een fysieke winkel worden geboden, anderen zijn juist het beste via een platform met een groot bereik te verkopen.” Oscar Hundman, Chief eCommerce Officer bij bol.com.

Ook Belgische handelaars zien de meerwaarde van het platform, omdat het hun fysieke winkel en eigen webshop perfect aanvult.

Herman Droogenboodt, Market Place Director bij E-Squad en verkooppartner bij bol.com: “Onze holding bezit in totaal 20 fysieke winkels met een eigen webshop, maar dankzij bol.com bereiken we klanten in heel België én Nederland. Bovendien heeft bol.com ook een heleboel tips en tricks en geven zij opleidingen voor beginners. Het interessante is om een uitgebreid aanbod, dat je niet altijd in een fysieke winkel kwijt krijgt, op een platform aan te bieden. Ik kom zelf uit de retail en een fysieke winkel is voor mij nog steeds enorm belangrijk. De twee vullen elkaar sowieso aan en gaan hand in hand.”

Sterk lokaal aanbod stimuleren

In 2021 deed 28 procent van de Belgen minstens één keer per week een aankoop via het internet**. Een webshop opstarten is echter een investering. Vooral voor kleinere lokale ondernemers vormt dit een drempel om de eerste stappen te zetten in e-commerce. Toch zien velen onder hen intussen de noodzaak van online zichtbaar te zijn, maar daarom weten ze nog niet hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Voor bol.com is het belangrijk dat de lokale ondernemers worden ondersteund in het combineren van online en offline verkopen. Zo investeerde het bedrijf onder andere in het Ezyshop-project*** van BeCommerce, waarbij Belgische ondernemers strategisch advies krijgen over hoe zij hun online handel het beste opvolgen, of ze nu kiezen voor een eigen webshop of verkopen via een platform. Inmiddels krijgen al meer dan 2.000 kleine en middelgrote Belgische ondernemingen begeleiding langs deze weg.

*https://becommerce.odoo.com/een-derde-van-belgische-webshops-is-afgelopen-5-jaar-opgericht en https://www.safeshops.be/nl/2022/03/10/het-belgische-online-landschap/

** https://www.feweb.be/nl/nieuws/bericht/2022/06/24/Onderzoek-E-commerce-na-corona?originNode=105

*** https://pers.bol.com/nl/nieuws/bol-com-stapt-mee-in-ezyshop-project-van-becommerce-en-mastercard/