Bol.com start nieuwe community ‘bol.com bollebozen’ om bij te dragen aan gelijke kansen voor kinderen

Dolfje Weerwolfje Leesquiz voor betere taalontwikkeling eerste initiatief bol.com bollebozen

In het kort

Om bij te dragen aan het creëren van gelijke kansen voor kinderen in Nederland en België lanceert bol.com de ‘bol.com bollebozen’. Deze nieuwe community van bol.com-medewerkers, partners en maatschappelijke organisaties zet zich in om taalachterstand en het gebrek aan digitale vaardigheden bij kinderen tegen te gaan; factoren die leiden tot maatschappelijke ongelijkheid. Het eerste initiatief van de bol.com bollebozen is de Grote Dolfje Weerwolfje Leesquiz, die is ontwikkeld met uitgeverijen Zwijsen en Leopold. Dit educatieve spel is bedoeld om het leesplezier van kinderen te stimuleren en zo hun taalontwikkeling positief te beïnvloeden. Alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen kunnen het spel vanaf vandaag gratis aanvragen.

Jori Ebskamp, lead MVO & duurzaamheid bij bol.com: “Bol.com is de winkel van ons allemaal en staat midden in de samenleving. Daar willen we graag een positieve bijdrage aan leveren. Helaas heeft niet iedereen in Nederland en België gelijke kansen om zich te ontwikkelen door bijvoorbeeld een taalachterstand of een gebrek aan digitale vaardigheden. Voor laaggeletterde kinderen is de kans zelfs ongeveer drie keer groter dat zij niet de digitale vaardigheden ontwikkelen om mee te kunnen doen in de maatschappij. Met de bol.com bollebozen investeren we in de medewerkers en ondernemers van de toekomst. Dit doen we door leesplezier op jonge leeftijd te stimuleren, waardoor we taalachterstanden tegengaan. En door kinderen in aanraking te laten komen met nieuwe technologie en hun digitale vaardigheden te verbeteren. Hierdoor presteren kinderen beter op school en maken ze in de toekomst meer kans op hun droombaan.”

Bol.com bollebozen
Boeken en technologie vormen al sinds de start van bol.com het hart van het bedrijf. “De afgelopen jaren hebben we onze kennis en ervaring op dit gebied gebruikt om maatschappelijke initiatieven op te zetten en te ondersteunen. We zochten alleen nog een manier waarop wij deze maatschappelijk activiteiten konden samenbrengen. Met de bol.com bollebozen hebben we dat nu gecreëerd”, zegt Ebskamp. Het hele jaar door kunnen bol.com’ers zich inzetten voor projecten van de bol.com bollebozen, die bijdragen aan de ontwikkeling van de medewerkers en ondernemers van de toekomst. Ook ondersteunt de bol.com bollebozen maatschappelijke organisaties zoals de VoorleesExpress met kennis, artikelen en diensten.

Dolfje Weerwolfje Leesquiz
De Dolfje Weerwolfje Leesquiz is het eerste initiatief van de bol.com bollebozen. Dit educatieve kaartspel is ontwikkeld in samenwerking met uitgeverijen Zwijsen en Leopold. Kinderen vanaf zeven jaar kunnen het spel spelen in groepjes van twee tot acht. Naast vragen over de wereld van het zevenjarige jongetje Dolfje Weerwolfje, staan op de kaarten ook vragen met het doel de leescompetentie te vergroten, zoals: Welk woord hoort er niet bij: griezelig, dagboek, grappig of zielig? En er zijn ‘challenge-vragen’ die vrijwel iedereen kan uitvoeren, zoals: Teken met je ogen dicht een volle maan. Vanaf vandaag kunnen alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen gratis vier Dolfje Weerwolfje Leesquizzen bestellen. Juist tijdens corona is leesbevordering voor kinderen hard nodig omdat sommige kinderen door het thuisonderwijs een taalachterstand hebben opgelopen. Op 15 april vindt op de basisscholen de lancering van de leesquiz plaats.

Over de bol.com bollebozen
Bol.com is de winkel van ons allemaal. Als een van de bekendste winkels van Nederland en België moet iedereen bij ons terecht kunnen en staan we midden in de samenleving. Bol.com wil investeren in die samenleving, én in de medewerkers en ondernemers van de toekomst. Daarom hebben we de bol.com bollebozen opgericht.

Niet iedereen heeft dezelfde kansen en mogelijkheden. Er bestaat ongelijkheid die bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door taalachterstand en gebrek aan digitale vaardigheden. De bol.com bollebozen wil die kansenongelijkheid tegengaan. Onze projecten en activiteiten zijn erop gericht om kinderen in Nederland en België te helpen met het ontwikkelen van hun taal- en digitale vaardigheden. Bol.com-collega’s, partners en maatschappelijke organisaties voor kinderen vormen samen de bol.com bollebozen. Bol.com bollebozen is er voor bol.com’ers die zich willen inzetten voor maatschappelijke projecten. Maar we werken ook samen met maatschappelijke organisaties, die we ondersteunen met kennis, artikelen en diensten.

Basisscholen kunnen hier een aanvraag doen voor 4 leesquizzen. Let op: dit is alleen voor scholen!

Een bol (pers)pakketje voor jou
Download alle media assets en de PDF van dit artikel