Bol.com piekt ook in crisisjaar 2009 met 20% hogere omzet

Omzetstijging van 43 miljoen; groei ook in CD’s, DVD’s en elektronica ondanks inzakkende markten

Mediawinkel bol.com heeft het crisisjaar 2009 afgesloten met een recordomzet van 268 miljoen euro, een stijging van 20% ten opzichte van 2008 (224 miljoen euro). De productcategorieën boeken, muziek, DVD’s, games en elektronica lieten alle nagenoeg eenzelfde groeipercentage zien. Ook nieuwe artikelen als speelgoed en fotoboeken scoorden erg goed en overtroffen de meest optimistische verwachtingen. Hoogtepunt van het jaar was de introductie van digitaal lezen in Nederland met meer dan 63.000 digitale boeken en 14.000 verkochte e-readers gedurende de eerste vier maanden. In totaal kochten meer dan 2,5 miljoen Nederlanders ruim 14 miljoen producten. Dat komt neer op gemiddeld 5,5 aankopen per klant, per jaar. Het aantal bezoekers in de mediawinkel steeg eveneens sterk en kwam voor het eerst ruim boven de 100 miljoen uit. Daardoor behoort bol.com inmiddels als enige winkelsite tot de top-5 van meest bezochte websites van Nederland (bron: Multiscope).

In een jaar waarin Nederlanders meer en meer de hand op de knip hielden en de entertainment- en elektronicamarkten over de hele linie kampten met sterk dalende verkopen, droegen alle bol.com productgroepen juist stevig en in vrijwel gelijke mate bij aan de omzetgroei. De drukste dag van het jaar was vlak voor Sinterklaas. Op 30 november 2009 noteerde de winkel bestellingen voor 98.000 artikelen en een omzet van 1,8 miljoen euro.

Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com: “In de drukste uren werden meer dan drie artikelen per seconde afgerekend. In een traditionele winkelomgeving hadden we voor die recordaantallen zeker zo’n 200 kassa’s nodig gehad en een enorm winkelvloeroppervlak. Ons online winkelconcept kan die verkoopaantallen inmiddels zonder problemen aan. Vandaar dat we in ons jubileumjaar 2009 heel hard hebben gewerkt om de terughoudendheid van klanten om geld uit te geven te keren. We zijn ons volop blijven concentreren op het verbeteren van de leversnelheid en blijven innoveren in assortiment, service, leverbetrouwbaarheid en bovenal winkelbeleving. En dat betekent heel goed luisteren naar wat klanten expliciet van je vragen en wat ze willen beleven in de winkel.”

Zo waren het de bol.com klanten zelf die het bedrijf al enige tijd vroegen om speelgoed te gaan verkopen. “Het succes van speelgoed heeft ook sinds de introductie op 1 oktober 2009 al onze verwachtingen overtroffen. We bieden nu het grootste online speelgoedassortiment van Nederland en klanten weten ons massaal te vinden. Het toevoegen van tweedehands Engelstalige boeken is nog zo’n voorbeeld waar we goed geluisterd hebben naar klanten. Inmiddels zijn we mede dankzij die stap met afstand de grootste tweedehands boekenverkoper van Nederland”, aldus Ropers.

In een apart persbericht meldde bol.com vorige week ook al dat de introductie van digitaal lezen zeer succesvol is verlopen en bestempeld kan worden als dé hit van 2009. De verkochte aantallen digitale boeken (63.000 st.) en e-readers (14.000 st.) lagen vijf keer hoger dan de eerdere geformuleerde verwachtingen.

Ropers is zeer tevreden dat bol.com in alle productcategorieën marktaandeel wist te winnen: “Dat ons marktaandeel stevig is gegroeid, is een optelsom van diverse zaken. We hebben honderdduizenden nieuwe klanten mogen begroeten, consumenten hebben nog vaker dan voorheen gekozen voor bol.com en ook bestaande klanten kochten vaker bij ons. Bij de ontwikkeling van digitaal lezen zien we eveneens de resultaten daarvan. Op dit moment worden acht van de tien digitale boeken en e-readers via bol.com gekocht.”

Best verkocht

Nederlandstalige boeken: Dan Brown – Het verloren Symbool; Stieg Larsson – Mannen die vrouwen Haten; T. de Rosnay – Haar naam was Sarah

Engelstalige boeken: Stephenie Meyer – Breaking Dawn en Eclipse; Dan Brown – The Lost Symbol

Digitale boeken; Stieg Larsson – Mannen die vrouwen haten; Charles lewinksy – Het lot van de familie Meijer; Herman Koch – Het diner; Paulinen Cornelisse – Taal is zeg maar echt mijn ding

CD’s: Michael Jackson – King of pop Collection; Adele -19; K3 – MamaSe

DVD’s: As it is in heaven; Harry Potter en de halfbloed prins; Gooische vrouwen – seizoen5

Games: Call of Duty Modern Warfare 2; Fifa 2010

Electronica: E-reader; TomTom ONE Europe 4th Edition

Speelgoed: Play-Doh IJsmachine; Fisher-Price Kassa; Punnikklosje

Verwachtingen 2010

In 2010 zal bol.com verder investeren in het steeds aantrekkelijker maken van de mediawinkel voor klanten. Speerpunten zijn assortimentuitbreiding en het nog beter bedienen van de zeer diverse consumentenvraag met de juiste producten uit het uitgebreide bol.com assortiment. De recent doorgevoerde vernieuwingen aan de recensiefunctionaliteit waarbij klanten hun mening over artikelen met anderen kunnen delen is een van de wapenfeiten in deze richting. “Ik ben ervan overtuigd dat we ook in 2010 onze omzetdoelstelling kunnen halen, los van de ontwikkeling van de gehele markt. Dat kan echter alleen gebeuren als we ons ook in de toekomst rigoureus laten leiden door hetgeen klanten van ons verwachten om de beste winkel van Nederland te zijn. En zolang er nog ideeën in overvloed zijn om onze winkel verder te verbeteren en uit te breiden, is er geen enkele reden om gas terug te nemen”, aldus Ropers.