Online parfum en shampoo bestellen, wordt vanaf vandaag net zo makkelijk als boeken, games of elektronica kopen: bol.com opent een nieuwe speciaalzaak met alles voor Mooi & Gezond. Het assortiment is met meer dan 15.000 artikelen veel uitgebreider dan bij zelfs de grootste ‘fysieke’ parfumerie of drogist. In het digitale winkelschap liggen onder meer lippenstiften, scheermesjes, deodoranten, vitaminen en mineralen.

Bol.com is één van de weinige online aanbieders van Mooi & Gezond-artikelen en gaat dan ook voornamelijk concurreren met ‘fysieke’ parfumerieën en drogisten waar gemiddeld maar een paar duizend artikelen in het schap liggen. De winkel verkoopt vanaf vandaag artikelen van onder meer Nivea, Max Factor, Durex, Modifast, L’Oreal, Dolce & Gabbana, Garnier, Gillette, Hugo Boss, Axe, Oral-B, Biodermal en Gucci. “Geheel volgens onze traditie bieden we onze miljoenen klanten niet alleen een breed assortiment aan, maar ook zoveel mogelijk keuze in merken en prijzen. Zo zijn vanaf vandaag de alledaagse, maar ook de meest bijzondere artikelen, voor een breed publiek in Nederland en België bereikbaar met de snelle en betrouwbare levering die men van ons gewend is”, aldus marketing directeur Michel Schaeffer. Uit onderzoek* van bol.com blijkt dat voor bijna de helft van de consumenten goede prijzen en scherpe aanbiedingen de belangrijkste drijfveer vormen bij de keuze voor een winkel. Schaeffer: “Daar spelen we dan ook direct op in. We bieden een aantal sterke openingsaanbiedingen, maar gaan er ook continu voor zorgen dat onze klanten in de hele winkel scherp geprijsde artikelen vinden.”

Nederlander is vrijwel ongevoelig voor winkelpersoneel

Bol.com signaleerde dat een ruime meerderheid van de Nederlanders ongevoelig is voor vriendelijk winkelpersoneel. Sterker nog: voor zo’n 5% is niet worden aangesproken door personeel juist een goede reden om ergens Mooi & Gezond-artikelen te kopen. “Ook dat onderstreept de behoefte aan een sterke online aanbieder”, aldus Schaeffer. “We bieden uitgebreide productinformatie per artikel en geven klanten de mogelijkheid hun ervaringen met anderen te delen. Dit levert zo’n schat aan objectieve informatie op, daar kan zelfs de allerbeste offline winkel met goed geschoold winkelpersoneel niet aan tippen.” Bovendien verwacht bol.com dat veel klanten een deel van het assortiment – zoals condooms en erotische speeltjes – juist liever anoniem kopen en thuis laten bezorgen.

Wegnemen winkeldrempels

Bol.com liet in het onderzoek ook in kaart brengen welke drempels consumenten ervaren om bijvoorbeeld shampoo en after shave online te bestellen. Hieruit komt naar voren dat het lastig retourneren van artikelen (15%) en een gebrek aan advies (11%) voor Nederlanders redenen zijn om naar een fysieke winkel te gaan. Door het aanbieden van kostenloze bezorging en retournering, 30 dagen bedenktijd en zeer uitgebreide productinformatie, verwacht bol.com deze drempels weg te kunnen nemen.

*) Onderzoek uitgevoerd door HAPPEN/WINKLE in opdracht van bol.com in voorjaar 2012 onder 500 respondenten.