Bol.com opent grootste online speelgoedwinkel van Nederland

Introductie online assortiment met duizenden speelgoedartikelen

Bol.com wil met haar beproefde winkelmodel de traditioneel georganiseerde speelgoedmarkt openbreken en de meest aantrekkelijke speelgoedwinkel van Nederland worden. Vanaf vandaag zijn er bij bol.com duizenden speelgoedartikelen te koop, waaronder alle grote merken zoals Mattel en LEGO. Naast boeken, entertainment (cd’s, dvd’s, games) en elektronica is speelgoed een categorie die nauw aansluit op de belevingswereld van de jaarlijks 80 miljoen bezoekers die bij bol.com winkelen. Dankzij de gebruiksvriendelijke, overzichtelijke navigatie en uitgebreide productinformatie kan iedereen bij de mediawinkel nu ook gemakkelijk een keuze maken uit de duizenden speelgoedartikelen.

Het vinden van geschikt speelgoed in de aparte speelgoedwinkel (www.bol.com/speelgoed) is nu kinderlijk eenvoudig. Alle artikelen zijn voorzien van uitgebreide productinformatie, afbeeldingen en klantrecensies. Daarnaast introduceert de mediawinkel gerichte zoekfunctionaliteiten en een productclassificatie op speelgoedmerk, leeftijd, geslacht en spelthema’s zoals buiten spelen, bouw en constructie en educatie. Zo helpt bol.com haar klanten met het vinden van het gewenste speelgoedartikel. Het bestaande assortiment bordspellen en puzzels maakt vanaf vandaag eveneens onderdeel uit van de nieuwe speelgoedwinkel.

Cadeaumaanden

Volgens Daniel Ropers, algemeen directeur van bol.com, is speelgoed een logisch vervolg op het succes van boeken, cd’s, dvd’s, games en elektronica. “Veel van onze vaste klanten zijn ouders met kinderen. Voor hen zijn we al een van de favoriete plekken om cadeaus te kopen. We zijn ervan overtuigd dat de voordelen van onze speelgoedwinkel waaronder vindbaarheid, assortimentskeuze, gemak en een snelle levering zowel vaste klanten als nieuwe winkelbezoekers zullen aanspreken.” Bol.com verwacht veel van de komende feestdagen; de marktambities liegen er niet om. De mediawinkel wil binnen korte tijd de meest aantrekkelijke speelgoedwinkel van Nederland worden.

Vind maar eens leuk speelgoed

Het winkelconcept van bol.com leent zich goed voor de verkoop van speelgoed. Ropers: “Als vader weet ik uit ervaring dat speelgoed kopen aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant heel lastig is. Het is leuk omdat je er iemand blij mee kunt maken en het je zelf ook een beetje kind doet voelen. Maar het is soms lastig om een goede keuze te maken, zeker als je voor een kind van een ander speelgoed wilt kopen. Want je wilt natuurlijk niet met het verkeerde cadeau aankomen!” Volgens Ropers zijn speelgoedwinkels vaak onoverzichtelijk als je niet weet wat je zoekt, laat staan dat je op voorhand weet of het op voorraad is of niet. “Daarbij is het rond de feestdagen in speelgoedwinkels ontzettend druk, staan er lange rijen voor de kassa en is de kans groot dat hetgeen je wilt hebben in die maanden uitverkocht is.”

Jeroen Horbach, Head Trade Marketing Benelux van Mattel: “Wij zien dat de online aankopen van traditioneel speelgoed een enorme vlucht heeft genomen de afgelopen twee jaren. Daarom denk ik dat het van belang is om dit kanaal verder te ontwikkelen tot een volwaardig volwassen verkoopkanaal. Voor bijvoorbeeld ons merk FisherPrice is het belangrijk dat wij aanwezig zijn waar de aanstaande moeder zoekt naar informatie: het internet! Op deze manier kunnen we de ‘first handshake’ bewerkstelligen.”

Speelgoedmarkt

In Nederland is de speelgoedmarkt naar schatting meer dan EUR 750 miljoen groot. De markt groeide de afgelopen jaren licht. Het internetaandeel is met ongeveer 5% nog bescheiden, maar groeiende. Bol.com verwacht door de introductie van haar speelgoedwinkel een significante versnelling in de online verkoop van speelgoed te kunnen realiseren.

Voor meer informatie: www.bol.com/speelgoed