Bol.com ook dit jaar het meest duurzame e-commerce merk volgens Sustainable Brand Index
In het kort

Utrecht, 31 maart 2022 – Bol.com is voor het tweede jaar op rij het meest duurzame e-commerce merk volgens de Sustainable Brand Index™ (SBI) 2022. De SBI is Europa’s grootste onafhankelijke onderzoek waarin consumenten merken beoordelen op duurzaamheid. In Nederland hebben zo’n 11.000 consumenten 202 bedrijven uit 18 verschillende sectoren beoordeeld. Vorig jaar werd e-commerce voor het eerst als aparte categorie in het onderzoek meegenomen, ook toen werd bol.com door consumenten als meest duurzame e-commerce merk beschouwd.

Verder reduceren van eigen uitstoot en die van partners

Bol.com streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat bol.com haar CO2-uitstoot per pakket zoveel mogelijk wil reduceren en klanten met haar duurzame assortiment wil helpen een bewuste keuze te maken. Jori Ebskamp, lead MVO & duurzaamheid bij bol.com: “Bol.com heeft de afgelopen jaren enorm ingezet op het reduceren van haar CO2-uitstoot. En dit blijven we doen door onder meer de gebouwen, het verpakken, de bezorging én het retourneren verder te verduurzamen. We kijken daarbij niet alleen kritisch naar onze eigen uitstoot, maar we willen ook onze partners helpen bij verduurzaming. De uitkomst van het SBI-onderzoek laat zien dat onze inspanningen gezien worden door de Nederlandse consument, die waardering laat zien dat we op de goede weg zijn.”

Steeds meer duurzame alternatieven

Bol.com werkt voortdurend aan het verminderen van haar CO2-uitstoot. Zo draaien alle gebouwen van bol.com in Nederland en België volledig op zonne- en windenergie. En door het gebruik van slimme inpakmachines die verpakkingen op maat maken, gebruikt bol.com minder verpakkingsmateriaal en kunnen er ook meer pakketjes per busje of bakfiets mee. Bol.com biedt ook in steeds meer productgroepen een duurzamer alternatief aan. Inmiddels geldt dat al voor 60 procent van de productgroepen. Hierin worden ook tweedehands artikelen en artikelen van minimaal 50 procent recycled materiaal meegenomen.

Over de Sustainable Brand Index

De Sustainable Brand Index is Europa’s grootste onafhankelijke merkonderzoek naar duurzaamheid. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd in Scandinavische landen en sinds 2017 ook in Nederland. Dit jaar werd een landelijk representatief onderzoek uitgezet waarbij ruim 11.000 Nederlanders zijn geïnterviewd in de periode januari en februari 2022. In totaal zijn 202 merken beoordeeld door Nederlandse consumenten op hun verantwoordelijkheden en hun duurzaamheidswerk. De uitreiking van de Sustainable Brand Awards vindt vandaag plaats in Circl onder leiding van Harm Edens. Meer informatie op: https://www.sb-index.nl/