Bol.com breidt directie en management uit om sneller te groeien

Winkel stelt Thomas Nowak aan als Director Buying & Merchandising

Thomas Nowak (40) wordt vanaf 1 februari Director Buying & Merchandising bij bol.com. In deze nieuwe functie wordt Nowak eindverantwoordelijk voor de omzet- en marge-ontwikkeling in het groeiend aantal categorieën waarin bol.com actief is. Naast Nowak werden recent Petra Lubbers, Caspar Klinkhamer en Gilles Holl al verwelkomd in het managementteam van Buying & Merchandising. Dat team bestaat naast hen ook uit Frank van Dijk en (vanaf 1 februari) Lies Goezinne.

Na zijn studies deed Nowak achttien jaar ervaring op in de elektronicamarkt bij onder meer Siemens, Hewlett-Packard, Philips en Samsung in met name Nederland, Duitsland, Turkije en Engeland. In zijn laatste functie als Commercieel Directeur voor BCC in Nederland wist hij een postieve turnaround in het marktaandeel en de marge te realiseren. Thomas Nowak: “Bol.com bruist van de ambitie. Ik kijk ernaar uit om in deze fase mijn bijdrage te leveren zodat de winkel versneld kan blijven groeien.”

Buying & Merchandising

Nowak gaat de afdeling Buying & Merchandising (B&M) van bol.com leiden. Deze afdeling is eind vorig jaar gerealiseerd door de samenvoeging van teams die voorheen over andere afdelingen waren verspreid. Door het bundelen van inkoop, verkoop (productmanagement) en contentverrijking verhoogt bol.com de focus op integraal category management. De primaire doelen daarvan zijn het realiseren van groei en verbeteren van de winkelervaring van de klant. Daniel Ropers: “We willen de beste winkel zijn voor onze klanten in België en Nederland. Dat vereist maximale, dagelijkse focus op productaanbod en klantenvraag in ieder van onze winkels. Met de totstandkoming van de afdeling Buying & Merchandising zullen we hier nog beter in slagen.” De B&M organisatie is opgebouwd uit category teams, bestaande uit Buyers en (Assistant) Product Managers, die worden geleid door een Category Manager. Samen zijn zij volledig omzet- en winstverantwoordelijk voor hun eigen winkel. De category teams zijn geclusterd in een aantal units. Naast Nowak bestaat de rest van het grotendeels nieuwe managementteam van B&M uit:

• Frank van Dijk: Manager Stock & Contracting. Voormalig Manager Purchasing bij bol.com sinds 2005. Heeft in totaal 24 jaar inkoopervaring bij o.a. Beiersdorf, OPG, NS en Schuitema.
  • Petra Lubbers (sinds 1 november): Unit Manager Boeken. Voormalig Segmentmanager Automotive, Entertainment en Vrouw bij Telegraaf Media Nederland. Heeft 11 jaar ervaring in verschillende rollen in de uitgeverij branch bij naast de Telegraaf Groep ook Sanoma.
  • Caspar Klinkhamer (sinds 1 november): Unit Manager Entertainment. Voormalig Commercial Director bij Upper Deck International. Heeft 19 jaar ervaring in de entertainmentbranche aan zowel retail- als leverancierskant. Voor zijn laatste rol bij Upper Deck International was hij onder andere ook werkzaam als Inkoopdirecteur Toys & Multimedia bij Blokker en als Managing Director Toys “R” Us Nederland.
  • Gilles Holl (sinds 1 januari): Unit Manager Elektronica. Voormalig Senior Categorymanager wit- & bruingoed bij BCC. Heeft 11 jaar commerciële ervaring in de elektronicabranche in verschillende rollen bij BCC.
  • Lies Goezinne (per 1 februari): Manager Retail Services. Voormalig Director Pricing Merchandising Europe bij Staples. Heeft 14 jaar ervaring in retail, zowel in commerciële als procesoptimalisatie rollen. Naast Staples, werkte zij ook voor Ahold en NS.

De opbouw van de afdeling Buying & Merchandising is de afgelopen maanden succesvol geleid door interim-directeur Buying & Merchandising Hidde van der Louw. Per 1 februari is Van der Louw benoemd als Adjunct Directeur Strategische Projecten binnen bol.com.