Bol.com: 67% van studenten koopt (deel van) studieboeken 2ehands

Winkel maakt verkopen van 2ehands artikelen samen met DHLFORYOU nog aangenamer

Bol.com gaat het aanbieden van onder andere 2ehands boeken nog aantrekkelijker maken. Door een samenwerking met DHLFORYOU gaan de kosten voor het versturen van pakketpost fors omlaag en stijgen de verdiensten voor verkopende consumenten. De winkel verwacht dat zowel het aantal verkopers als kopers van 2ehands boeken hierdoor gaat groeien, in het bijzonder in het studieboekensegment. Uit recent onderzoek komt immers naar voren dat 67% van de studenten (een deel van) hun studieboeken 2ehands koopt.

Sinds de introductie van 2ehands boeken ziet bol.com een gestage stijging van het aantal kopers en verkopers. Uit recent onderzoek van bol.com en MARE Research blijkt dat 67% van de studenten een (deel van) zijn (studie)boeken 2ehands aanschaft. Ook probeert ruim één op de drie studenten zijn of haar boeken direct na het afstuderen 2ehands te verkopen. Hbo-ers doen dat significant vaker dan universitair opgeleiden: 44% versus 29%. Deze 2ehands studieboeken worden vaak voor relatief lage prijzen verkocht, waardoor de verzendkosten een substantieel deel van de opbrengst opslokken.

Aantal verkopers gaat groeien

Bol.com is nu een samenwerking aangegaan met DHLFORYOU om het versturen van pakketpost voor zijn verkopers van 2ehands artikelen aantrekkelijker te maken. Veel boeken passen bijvoorbeeld niet door de brievenbus en moeten als pakketpost worden verstuurd, de kosten voor de verzending staan dan niet altijd in verhouding tot de waarde van deze 2ehands artikelen. Door de inzet van DHLFORYOU kunnen consumenten die bol.com gebruiken om hun 2ehands boeken te verkopen, dit voor een veel lagere prijs doen dan voorheen. “We verwachten dat het aantal verkopers hierdoor zal groeien. Dat zal waarschijnlijk leiden tot een groter aanbod waarvan onze klanten kunnen profiteren,” zegt Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com.

Drukken studiekosten

Dankzij de samenwerking van bol.com met DHLFORYOU kost het verzenden van bijvoorbeeld de dikste boeken en allergrootste dvd-boxen in het vervolg slechts € 4,50. Voor veel dikke boeken geeft bol.com daarnaast €2,95 pakketbijdrage, waardoor de verzendkosten neerkomen op maar €1,55. De pakketten kunnen afgeleverd worden bij één van de ruim 700 DHL Servicepoints (verspreid over heel Nederland in onder meer benzinestations en gemakswinkels). In hun bol.com-verkoopaccount kunnen klanten bij het bevestigen van de verkochte artikelen aanvinken of ze gebruik willen maken van deze verzendservice. De kosten worden automatisch verrekend met de opbrengsten van het verkochte 2ehands artikel. De pakketzegel kunnen klanten zelf uitprinten en op het pakket plakken. “Met deze service willen we het gemakkelijker en aantrekkelijker maken voor onze klanten om 2ehands artikelen zoals studieboeken te verkopen,” aldus Schaeffer. “Door deze service helpen we een handje om de studiekosten te drukken terwijl de studenten toch over de juiste materialen kunnen beschikken.” Naast 2ehands(studie)boeken kunnen klanten bij bol.com ook games, cd’s, vinyl, Blu-rays en dvd’s kopen en verkopen.