Ahold neemt bol.com over

Overname opent deuren voor nieuwe groeimogelijkheden voor beide bedrijven

Ahold en bol.com kondigen vandaag de overname aan van bol.com door Ahold voor € 350 miljoen. Dit is een belangrijke stap in de strategie van Ahold, gericht op groei door sterkere klantenbinding, verbreding van het aanbod en uitbreiding van de geografische positie. De ambitie van bol.com krijgt een extra impuls nu het onderdeel wordt van een sterk, internationaal retailbedrijf.

• Ahold neemt bol.com over voor € 350 miljoen van Cyrte Investments en NPM Capital
  • Online expertise bol.com zal Aholds online groei versnellen
  • Ambitie bol.com om de beste winkelervaring te bieden krijgt extra impuls
  • Nog meer keuze, gemak en voordeel voor klanten

Bol.com is de meest bezochte retail website in Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en een netto omzet van € 355 miljoen in 2011. Het biedt een breed assortiment producten in verschillende non-food categorieën zoals boeken, entertainment, electronica en speelgoed. Van alle Nederlanders die in 2011 een artikel online kochten, is circa de helft al klant bij bol.com. Vorig jaar kochten zij er in totaal meer dan 17 miljoen artikelen.

Daniel Ropers, Algemeen Directeur van bol.com ziet veel voordelen voor de consument: “Wij willen klanten de beste winkelervaring bieden in Nederland en België. Daar werken we sinds onze oprichting elke dag aan, en we bruisen van de ideeën om onze winkel nóg completer, beter en inspirerender te maken. Ik ben zeer enthousiast over deze combinatie die nieuwe voordelen zal gaan bieden voor de klant, terwijl onze eigen stijl en identiteit gehandhaafd blijven. We zijn Cyrte Investments en NPM Capital zeer dankbaar voor de steun de afgelopen jaren.”

Dick Boer, CEO van Ahold: “Wij verwelkomen bol.com in onze familie van sterke retailmerken. Bol.com biedt ons het platform, de schaal en de expertise die we nodig hebben om onze groei in online retailing te versnellen. De operationele kracht in non-food van bol.com zal leiden tot een aanzienlijke uitbreiding van onze online aanwezigheid, naast het bestaande aanbod van albert.nl. Gezamenlijk zullen we klanten nog meer keuze, gemak en voordeel kunnen bieden.”

Boer zei ook: “Deze stap zetten we om verder te kunnen groeien. Bol.com is één van de beste online bedrijven in Europa, en dat is te danken aan het ondernemerschap, de visie en capaciteiten van het management en de medewerkers. Wij gaan verder investeren in het sterke merk bol.com, zodat het verder kan groeien en de leidende positie in online retail kan uitbreiden.”

Bol.com wordt het vijfde retailmerk van Ahold in Nederland, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl. De directie van bol.com verandert niet en blijft leiding geven aan de verdere groei in het bestaande kantoor in Utrecht.

Ahold neemt 100 procent van bol.com over van de huidige eigenaren, Cyrte Investments en NPM Capital, voor een transactiewaarde van € 350 miljoen, geheel in contanten. Bol.com heeft in de afgelopen jaren steeds opnieuw omzetgroei met dubbele cijfers laten zien, heeft een gezond rendement en een krachtig groeiplan voor Nederland en België. De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. De gebruikelijke condities zijn van toepassing op deze overname, die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2012 wordt afgerond.

——-

Waarschuwing

Deze op de toekomst gerichte mededelingen zijn onderhevig aan risico’s, onzekerheden en andere factoren die ertoe kunnen leiden dat werkelijke resultaten materieel afwijken van toekomstige resultaten die tot uitdrukking worden gebracht of zijn geïmpliceerd in de op de toekomst gerichte mededelingen. Belangrijke factoren die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten materieel afwijken van de informatie zoals opgenomen in deze op de toekomst gerichte mededelingen zijn onder meer onverwachte vertragingen bij het voltooien van de acquisitie, het onvermogen te voldoen aan enige voorwaarde voor het voltooien van de acquisitie, enig handelen of nalaten van een overheidsinstantie en andere derde partijen en andere factoren beschreven in door Ahold openbaar gemaakte informatie. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze op de toekomst gerichte mededelingen, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Ahold neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk recht, geen verplichting op zich om enige verandering in openbare informatie of een op de toekomst gerichte mededeling in dit bericht te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. – dat is haar statutaire naam – zich onder de naam ”Royal Ahold” of kortweg ”Ahold”.

• Online expertise bol.com zal Aholds online groei versnellen
  • Ambitie bol.com om de beste winkelervaring te bieden krijgt extra impuls